april 3, 2024

Första spadtaget för energilagringsprojekt i Vimmerby

Ett nytt energilager i Vimmerby har nu tagit ett viktigt steg framåt. OneCo ansvarar för markarbeten och installation av batterisystemet, som ska bidra till ett mer stabilt och flexibelt elsystem.

Möjligheten att lagra el lokalt närmar sig i Vimmerby. Måndagen före påsk samlades representanter från Vimmerby kommun, energilagringsföretaget, fastighetsägaren och OneCo för att markera byggstarten. Det symboliska första spadtaget för batteriparken har nu tagits och arbetet är i gång.

Anläggningen planeras få en effekt på cirka 20 MW och målet är att den ska tas i drift under 2024.

Energilagring används för att lagra el när produktionen är högre än efterfrågan och leverera tillbaka den vid högre belastning. Det kan bidra till att jämna ut variationer i elnätet och minska belastningstoppar, vilket är särskilt relevant i takt med en ökad andel väderberoende elproduktion.

Hur stor effekt anläggningen får på elkostnader och kapacitetsbehov i nätet beror bland annat på hur den används och på utvecklingen i det lokala elsystemet.

OneCo ansvarar för markarbeten och installation av batterisystemet på plats i Vimmerby. Arbetet pågår och anläggningen planeras tas i drift enligt projektets tidsplan.

Laddinfrastruktur
Manne Bergagård

Vill du läsa mer om vad vi gör?